انواع رنگهای نسور | ویژگی ها و کاربردها

رنگ های نسوز انواع و کاربرد آن ها | شرکت رنگ افروز فرنام

رنگ های نسوز: انواع و کاربردهای آنها

هر جای این سیاره در تلاش است تا راه های بهتری برای محافظت از خود در مواقع بلایای طبیعی، غیر طبیعی و آتش سوزی بیابد.

رنگ‌های نسوز یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌ها برای توقف و مبارزه با آتش هستند. آنها سطح را از شعله های آتش و همچنین از اثرات خورنده آنها محافظت می کنند.

جهت خرید رنگ های صنعتی می توانید محصولات شرکت رنگ افروز فرنام را مشاهده نمایید.

در صورتی که نیاز به مشاوره برای خرید رنگ را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که با کارشناسان فروش ما در الوان رنگ افروز فرنام تماس حاصل نموده و از آنها مشاوره دریافت نمایید.

برای این کار به صفحه کارشناسان فروش رفته و در شهر محل سکونت خود آیکون تلفن را کلیک نموده و از طریق شماره تماس ارائه شده با متخصصین ما در این حوزه مشورت نمایید.

آتش چگونه کار می کند؟

برای وقوع آتش سوزی طبیعی، سه عنصر باید همزمان رخ دهد. این سه عنصر شامل اکسیژن، گرما و هر سوختی هستند. آنها با هم به عنوان “مثلث آتش” مرگبار شناخته می شوند. هنگامی که این سه عنصر با هم عمل می کنند، می توانند با شعله های خود آسیب زیادی وارد کنند. به سادگی با حذف یکی از این اجزا می توانید به راحتی آسیب وارد شده را کاهش دهید. شما می توانید به عنوان مثال، اکسیژن، یا گرما یا سوخت را حذف کنید، و عناصر باقی مانده به شما این امکان را می دهند که به راحتی آتش را خاموش کنید.

اگر آتش به حدی قوی باشد که منطقه اطراف را ویران کند، نه تنها می تواند کل ساختمان را خراب کند، بلکه باد می تواند شعله های آتش را از یک ساختمان به ساختمان دیگر منتقل کند. این دقیقاً همان چیزی است که در هنگام آتش سوزی های عظیم اتفاق می افتد. آمادگی برای این آتش سوزی ها و همچنین محافظت از عناصر زیرین در برابر خشم آتش ضروری است.

رنگ های نسوز چگونه با آتش مبارزه می کنند؟

رنگ های نسوز چگونه با آتش مبارزه می کنند | شرکت رنگ افروز فرنام

رنگ های نسوز یکی از رایج ترین، مقرون به صرفه ترین و ایمن ترین روش ها برای مقابله با آتش سوزی در هر فضای تجاری یا خانگی است.

رنگ ها و پوشش های ضد حریق به طور خاص برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و خنثی کردن عناصر مثلث آتش طراحی شده اند. علاوه بر این، این رنگ ها در برابر دمای 700 درجه سانتیگراد یا بالاتر مقاومت می کنند.

رنگ های نسوز معمولاً از اپوکسی فنولیک، سیلیکون، اپوکسی نوولاک، سیلیکون یا یک ماتریس چند پلیمری تخصصی‌تر تشکیل شده‌اند. ترکیب این رنگ ها به سطح ایمنی و مقاومت در برابر آتش مورد نیاز و مواد زیرین بستگی دارد.

لایه فوم یا لایه رنگ های نسوز برای پوشش عنصر سوخت مثلث آتش فوق الذکر عمل می کند. گرمای تولید شده توسط شعله به لایه رنگ های نسوز اجازه می دهد تا در هنگام تماس یک عامل کاهش دهنده آتش تولید کند.

این عامل کاهش دهنده حرارت از گسترش آتش جلوگیری می کند. هنگامی که سوخت حذف یا خنثی می شود، آتش کاهش می یابد تا زمانی که در مرحله اول خاموش شود.

این رنگ های نسوز را می توان بر روی سطوحی مانند سقف، دیوار و سایر اجزای هر فضایی استفاده کرد. همچنین، باید درک کنید که این رنگ‌ها فقط به به تاخیر انداختن زمان لازم برای فرو بردن آتش همه چیز کمک می‌کنند.

در نهایت کف رنگ ها برای مبارزه با آتش تمام می شود و برای خنثی کردن شعله ها باید از ماده دیگری استفاده کنید. این نقاشی ها به شما زمان کافی می دهد تا همه چیز را بیرون بیاورید، آنها را به محل امنی برسانید و با تجهیزات مناسب برای مقابله با آتش بازگردید.

رنگ های نسوز و رنگ های مقاوم در برابر آتش می توانند به روش های مختلف برای محافظت از سطح عمل کنند. مواد مورد استفاده همچنین با درجه حفاظت در برابر آتش مورد نیاز و سطح زیرینی که باید توسط پوشش پوشانده و محافظت شود، مشروط خواهد بود.

بسیاری از این رنگ های نسوز گازهایی را آزاد می کنند که برای به حداقل رساندن گسترش آتش به مناطق و سطوح مجاور در نظر گرفته شده است، در حالی که سایر رنگ ها و اقلام ضد حریق یک پوشش کربنی دفاعی تشکیل می دهند که می تواند به پوشش مواد زیرین برای مدت محدودی کمک کند. از زمان انتخاب محصول و رنگ بستگی به سطح ایمنی مورد نیاز و مواد استفاده شده روی سطح دارد.

با این حال، آنچه شما باید بدانید این است که انواع مختلفی از رنگ ها وجود دارد و رنگ نسوزی که انتخاب می کنید باید با جدیدترین استانداردها و مقررات صنعت مطابقت داشته باشد. باید معیارهای مشروعیت و واکنش در برابر آتش را داشته باشد. علاوه بر این، انواع مختلفی از رنگ های نسوز در فضاهای تجاری و خانگی استفاده می شود. شما باید مطمئن شوید که در حال خرید محصول مناسب برای ساختمان خود هستید.

کاربردها ی رنگ نسوز

کاربردهای اصلی رنگ های نسوز در زیر ذکر شده است:

  • محافظت از دیگهای بخار با دمای بالا، مانند دیگ های موجود در پالایشگاه ها و غیره.
  • از دودکش ها در محیط های با دمای بالا مانند کشتی ها، پالایشگاه ها و غیره محافظت می کند.
  • حفاظت از دودکش ها در فضاهای تجاری و کارخانه ها برای رفع گرمای بیش از حد و خوردگی
  • حفاظت از قطعات پالایشگاهی و کارخانه‌ای که برای عملیات به دماهای بالا نیاز دارند
  • از دیوارها، سقف ها و سایر عناصر یک محیط محافظت کنید
  • ارائه حفاظت از تجهیزات در نیروگاه های شیمیایی (نیروگاه های هسته ای)
  • حفاظت در برابر آتش در رستوران ها، بیمارستان ها، مدارس و تاسیسات مسکونی
  • از اجزای خودرو مانند موتور، فن و لوله های اگزوز محافظت می کند

انواع رنگ های نسوز

انواع رنگ های نسوز | شرکت رنگ افروز فرنام

همانطور که قبلا ذکر کردیم، انواع مختلفی از رنگ های نسوز وجود دارد. در ادامه نگاهی به 4 نسخه اصلی این رنگ ها، ترکیب و کاربرد کلی آنها خواهیم داشت.

رنگ های چند پلیمری

این رنگ‌های اپوکسی یا سیلیکونی مقاوم در برابر درجه حرارت بالا به دو شکل مختلف تولید می‌شوند: رنگ‌های مبتنی بر آب، یعنی رنگ‌های آبی و رنگ‌های مبتنی بر حلال. این نوع محصولات نسوز اساساً برای پوشش ساختمان های جدید، بازسازی یک فضای مسکونی یا تجاری موجود یا به طور کلی هر پروژه ساختمانی استفاده می شود.

این رنگ ها دارای محتوای سیلیکون بالایی هستند که مقاومت منحصر به فرد و قوی در برابر دمای بالا ارائه می دهد. علاوه بر این، این رنگ ها برای پوشش دیگ های بخار در موتورخانه ها، ماشین آلات/تجهیزات با دمای بالا، اجاق ها، لوله های دودکش و دودکش های خانگی نیز مناسب هستند. رنگ های اسپری مقاوم نسوز VITCAS در این دسته قرار می گیرند.

رنگ های پودری

نسخه های پودری رنگ های نسوز معمولاً بر پایه اپوکسی و سیلیکون هستند. بر اساس تحقیقات مدرن، پودرهای مبتنی بر سیلیکون در دماهای بالاتر بهتر و کارآمدتر عمل می کنند. علاوه بر این، رنگ های پودری مقاوم در برابر درجه حرارت بالا نیز عاری از هر گونه VOC هستند.

به لطف این رنگ ها شما همچنین این فرصت را دارید که سایه های مختلف رنگ و جذاب را روی دیوارها اعمال کنید. این رنگ ها از عناصر در برابر آتش محافظت می کنند و در عین حال به خوبی با دیگر عناصر مکان ظاهر و ترکیب می شوند.

اسپری های حرارتی

اسپری‌های حرارتی یا پوشش‌هایی با افزودنی‌های فلزی معمولاً برای دو منظور مقاومت در برابر حرارت و محافظت در برابر خوردگی استفاده می‌شوند. این رنگ ها یک لایه محافظ در اطراف سطح ایجاد می کنند که نه تنها مانع تشکیل مثلث آتش می شود و با گرما مقابله می کند، بلکه در برابر ضربه خورنده دمای بالا نیز مبارزه می کند و از محو شدن عناصر در طول زمان جلوگیری می کند.

در تاسیسات و کارخانجات با دمای بالا، آلومینیوم اسپری شده با اسپری حرارتی در درجه اول برای محافظت در برابر خوردگی در زیر عایق استفاده می شود. پوشش‌های حاوی افزودنی‌های فلزی بیشتر به عنوان تثبیت‌کننده دما و روش‌های مقاومت در برابر دماهای بالای 400 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شوند.

نقاشی سرامیک

پوشش سرامیکی به دلیل خواص مقاومت در برابر حرارت آن به طور گسترده ای شناخته شده است و به طور گسترده در مکان هایی با ماشین آلات و تجهیزات با دمای بالا استفاده می شود. در واقع، بسیاری از قطعات ماشین آلات با دمای بالا از مخلوط های سرامیکی و ترکیبی با سایر مواد مقاوم در برابر حرارت تشکیل شده اند.

سرامیک یکی از گزینه های اصلی مواد مقاوم در برابر حرارت است که به دلیل ویژگی های جذب گرمای آن است. این ماده اغلب از خوردگی جلوگیری می کند و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. این رنگ ها می توانند نه تنها از عایق، بلکه از فلزات به کار رفته در ماشین آلات نیز محافظت کنند.

چگونه رنگ نسوز مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ نسوز مقاوم | شرکت رنگ افروز فرنام

شما نمی توانید وارد یک فروشگاه شوید و اولین رنگ های نسوز را که می بینید بخرید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، این رنگ ها با توجه به ویژگی هایشان به گروه ها، دسته ها و طبقات مختلفی طبقه بندی می شوند. هنگام خرید محصول باید بدانید که چه می خواهید. بیایید نگاهی به برخی از عواملی که در هنگام خرید رنگ مقاوم در برابر دمای بالا باید در نظر گرفته شود، بیاندازیم.

محدوده دما

این اولین و مهمترین عاملی است که هنگام خرید یک رنگ نسوز برای مقاصد تجاری یا خانگی باید در نظر بگیریم. نمی توان انتظار داشت که این رنگ ها در همه شرایط و موقعیتی کار کنند. درک دمای معمولی عملکرد، و هر گونه تغییر، می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام پوشش را برای محیط خود اعمال کنید.

اگر محدوده دمایی ذکر شده و از پیش تعیین شده آنها را در نظر نگیرید، ممکن است رنگها آنطور که می خواهید عمل نکنند. هر محصول دارای یک محدوده دمایی از پیش تعیین شده است که به مواد استفاده شده در ترکیب آن بستگی دارد. شما باید به بالاترین محدوده ای که رنگ ها ارائه می دهند نگاهی بیندازید و سپس بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنید.

الزامات خود را بررسی کنید

چرا می خواهید این رنگ‌ها را بخرید؟ آیا به دلایل ایمنی است یا برای محافظت در برابر خوردگی؟ آیا آن رنگ ها را برای محافظت در برابر خوردگی زیر عایق می خرید یا صرفاً برای مقابله با تغییرات سریع دما؟

شما باید مطمئن شوید که رنگ یا پوشش انتخاب شده راه حلی خاص برای نیازها و مشکلات شما است. با سازنده چک کنید، بررسی های آنلاین و همچنین برچسب دستورالعمل رنگ را بخوانید تا مطمئن شوید آنچه را که می خواهید ارائه می دهد.

مشخصات فنی محصول

این یکی از مسائل اصلی است که هنگام خرید رنگ نسوز یا پوشش مقاوم در برابر دمای بالا باید در نظر بگیرید. بازار مدرن امروزی طیف وسیعی از رنگ‌ها و پوشش‌های «لایه نازک» را برای محافظت و استفاده در دماهای بالا ارائه می‌کند. این پوشش های لایه نازک می توانند به راحتی انعطاف پذیر، دست نخورده باقی بمانند و خواص اساسی خود را حتی در دماهای بالا حفظ کنند.

با این حال، از آنجایی که ساخت این پوشش‌های لایه نازک حتی با ماشین‌آلات امروزی بسیار دشوار است، اکثر مردم لایه‌های نسبتاً ضخیم‌تر و رنگ‌ها را برای استفاده ترجیح می‌دهند. رنگ های لایه ضخیم استحکام و محافظت عالی را ارائه می دهند به طوری که لایه بزرگتری در دماهای بالا تشکیل می شود. این پوشش ها همچنین می توانند برای مدت طولانی تری دست نخورده باقی بمانند.

محیطی که در آن از رنگ نسوز استفاده می کنید

عامل مهم دیگر سطحی است که باید رنگ آمیزی شود. سیستم پوشش را می توان به سه دسته تقسیم کرد: استفاده داخلی، کاربری متوسط ​​در فضای باز و استفاده سنگین در فضای باز.

هنگامی که صحبت از پوشش های داخلی به میان می آید، انتخاب پوشش سبک وزن و رنگ های مقاوم در برابر حرارت، اکثر نیازها را برای استفاده داخلی، مانند پوشش اجاق گاز یا شومینه، برآورده می کند. در کاربردهای داخلی، پخت نیز مشکلی ندارد زیرا آب نمی تواند مشکلی ایجاد کند.

کاربردهای متوسط ​​در فضای باز می تواند آستر برای منقل، باربیکیو و شومینه باشد. این نوع پوشش ها برای مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و آب باران نیاز به رنگ های با کیفیت بالاتری دارند. وقتی صحبت از آب باران می شود، انتخاب رنگی با محدوده دمایی مطلوب واقعا ضروری است. اگر رنگ یا پوشش مقاوم در برابر حرارت شما قبل از استفاده نهایی نیاز به عملیات حرارتی دارد، مطمئن شوید که قبل از بارندگی به آن درجه حرارت برسد.

پوشش و کاربردهای تجهیزات صنعتی زیر چتر عملیات قوی و سنگین در فضای باز قرار می گیرد. بسیاری از پوشش‌های با دمای بالا در خودروها، مانند پوشش‌های لوله اگزوز، پوشش مخزن سوخت، یا پوشش‌های موتور، به مقاومت در برابر نمک جاده‌ای در سطح صنعتی نیاز دارند. نیازهای عملیات بسیار پیچیده اغلب در کارخانه های مختلف تولید مواد شیمیایی و کارخانه های تصفیه دیده می شود. در این سیستم ها از پوشش های صنعتی با دمای بالا در قفسه ها، کوره ها و زیر عایق ها استفاده می شود. یک متخصص را استخدام کنید تا به شما در انتخاب رنگ های نسوز ایده آل برای مصارف صنعتی خود کمک کند.

چگونه با خیال راحت از رنگ های نسوز استفاده کنیم؟

استفاده از رنگ های نسوز | شرکت رنگ افروز فرنام

اگر روحیه رنگ آمیزی دارید، باید با ایمن ترین روش برای اعمال رنگ آشنا شوید.

برای هر اقلام یا اجزای چوبی یا فلزی که در داخل آن یافت می شود، می توانید از یک رنگ های نسوز با مقاومت حرارتی پایین استفاده کنید. این رنگ ها گاز بیشتر از رنگ معمولی منتشر نمی کند، بنابراین می توانید آن را به راحتی اعمال کنید.

قبل از استفاده از رنگ های نسوز ، پودرها یا قوطی های اسپری دستورالعمل ها را به دقت بخوانید. چشم، بینی و دهان خود را با تجهیزات مناسب بپوشانید. قوطی اسپری را از صورت خود دور کرده و آن را به سطح نزدیک کنید. دقت کنید که به طور یکنواخت به صورت افقی و عمودی حرکت کنید تا هر اینچ از سطح به خوبی توسط پوشش محافظ پوشانده شود.

پس از اتمام استفاده از رنگ و اسپری، همه چیز را طبق دستورالعمل سازنده دور بیندازید. محل را کاملا تمیز کنید و انگشتان و صورت خود را با صابون بشویید. در صورت نیاز رنگ ها را حتماً خشک کنید یا اگر نه، بگذارید مدتی خشک شوند.

نتیجه گیری

قبل از خرید این رنگ ها تحقیق خود را انجام دهید و اگر سوالی دارید از یک متخصص کمک بخواهید تا به شما کمک کند. تصمیم نهایی شما به مواد سطح و نیازهای شما بستگی دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x