راهنمای رنگ های اتومبیلی و انواع آن | Automobile Paint

رنگ اتومبیلی

رنگ های اتومبیلی

رنگ های اتومبیلی یا رنگ ماشین یکی از چندین مواردی است که باعث زیبایی و دادن جلوه و روح به خودرو می باشد. از این رو  شاید برای شما نیز جالب باشد که رنگ خودرو از چه موادی تشکیل شده، چه تاریخچه ای و یا چه انواعی دارد.

همین طور روانشناسی رنگ هم در کشور های مختلف گوناگون می باشد و تاثیر رنگ ها در آب و هوا ممکن است بسیار در شرایط های گوناگون متفاوت باشد. با الوان رنگ افروز فرنام همراه باشید.

مواد تشکیل دهنده رنگ های اتومبیلی

رنگ اتومبیل از 3 ماده اولیه و اصلی زیر تهیه می شود.

  • رزین

  • پیگمان

  • حلال

رزین  عاملی است که پیگمان ها را در حالت معلق(تعلیق) در کنار هم نگه می دارد و باعث چسبندگی بیشتر رنگ به سطح مورد نظر می شود.

پیگمان پوردی شبیه بتون و شامل 100 رنگ یا تونر است و به صورت رنگ متالیک خودرو و صدفی در بازار موجود است.

حلال عاملی است که باعث سیالیت رنگ می شود. بدون حلال ویسکوزیته رنگ بالا می رود و انتقال آن از ظرفی به ظرف دیگر مشکل است.

ویژگی ها و کاربرد رنگ اتومبیل

تا سال 1985 میلادی اکثر اتومبیل ها با رنگ های تک جزئی رنگ آمیزی می شد که باعث پیدایش مشکلاتی در تطبیق رنگ خودرو به وجود می آمد زیرا در رنگ های متالیک تک جزئی فیلم رنگ از یک لایه مرکب از رزین شفاف، پیگمان، ذرات متالیک و حلال تشکیل می شود.

در این رنگ ها رمز شفافیت سطح، مرطوب نگه داشتن فیلم رنگ در حین کاربرد آن است؛ یعنی هنگام پاشیده شدن متالیک روی سطح مرطوب، به سمت ته فیلم رنگ جاری شده و در نتیجه رزین شفاف بالا می آید و رنگ شفافیت بیشتری پیدا می کند.

از این فرآیند امروز در رنگ های بیس کوت استفاده می گردد؛ با این تفاوت که دیگر نگران شفافیت آن نیستیم ، زیرا کلیرکوت اورتان به عنوان پوشش نهایی استفاده شده و شفافیت مورد نیاز را تامین می کند.

انواع رنگ های اتومبیلی

رنگ اتومبیل دارای انواع مختلف و متفاوت با مزیت های گوناگون می باشد. هر کدام از انواع زیر دارای مزیت و معایب خود است که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد

  • رنگ های ساده Grass/Solid

رنگ های ساده  در واقع یک لایه رنگ معمولی هستند که با یک روکش بی رنگ پوشیده می شوند. این پوشش بی رنگ به اتومبیل کمک می کند علاوه بر ظاهر براقی که پیدا می کند مانع از ایجاد خط و خش و آسیب اجسام خارجی به رنگ خودرو شود.

رنگ های ساده ارزان قیمت اند ،این رنگ کاملا به سطح بدنه می چسبد و برای همین مواقع آسیب دیدگی  و خش شدن قسمتی از بدنه به راحتی و با استفاده از قلم های خش گیری قابل ترمیم و احیا را دارا هستند.

با وجود مزیتی که این رنگ از نظر قیمت پایین و سرعت در رنگ آمیزی دارد، اما اگر برای ترمیم انواع رنگ اتومبیل خود به یک مرکز خدمات رنگ خودرو که با تجربه و خبره هستند مراجعه نکنید و در صورت عدم رنگ آمیزی صحیح رنگ صاف و یکدستی حاصل نشده و رنگ حالتی دانه دانه و چروکیده به خود خواهد گرفت و جلوه جالبی نخواهد داشت.

بعضی از خودروسازان از روشی به نام رنگ آمیزی دو لایه در رنگ ساده استفاده می کنند. که در این روش رنگ آکلریک را با یک ماده ی سخت کننده مثل ایزوسایانات مخلوط می کنند تا رنگ کاملا به بدنه خودرو بچسبد و از آن به سادگی جدا نشود.

  • رنگ های مات و کدر یا Mittef Inishs

این نوع رنگ اتومبیل از تمامی مدل های دیگر پر هزینه تر بوده و بیشتر برای رنگ های اتومبیل های خاص و گران قیمت به کار می رود. برای مات کردن و گرفتن درخشندگی رنگ راه حل هایی وجود دارد اما اغلب سازندگان این رنگ ها به وسیله ی پوشاندن سطح رنگ ساده با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از پی وی سی ظاهری مات و کدر به رنگ داده و مانع از درخشش رنگ می شوند. نگهداری و ترمیم این مدل از رنگ بسیار دشوار است.

مثلا برای تمیز کردن و شستشوی این اتومبیل ها نمی توان از مواد تمیز کننده و پولیش های عادی استفاده کرد، چون موجب از بین رفتن لایه ی رنگ مات در آن ها خواهد شد و چیزی که باقی می ماند لایه ی رنگ ساده است.

یا اگر رنگ اتومبیل دچار آسیب شود ساختن و هماهنگ کردن آن با رنگی که در اتومبیل به کار رفته کاری سخت ودشوار خواهد بود.پس برای آسیب ندیدن و از بین نرفتن رنگ اتومبیل به نکات توصیه شده توسط شرکت سازنده کاملا دقت کرده وبه آن ها توجه کنید.

عوامل موثر در تطبیق رنگ خودرو

حال که مواد اولیه و نحوه کاربرد رنگهای اتومبیل را میدانیم، به شرح مشکلاتی که در حین استفاده از رنگ رخ می دهد می پردازیم. اولین چالش، استاندارد کارخانه است.

امروزه کد رنگ ها بطور متوسط بین 3 تا 7 تناوب دارد. در واقع تناوب بیشتری وجود دارد، اما تولید کنندگان رنگ اتومبیلی جهت سهولت استفاده از اطلاعات پایه آنرا محدود کرده اند.

تاریخچه رنگ اتومبیل

تصویری از فورد مدل T-1909 با اولین رنگ سفارشی
تصویری از فورد مدل T-1909 با اولین رنگ سفارشی

ایده ی سلیقه شخصی مستقل برای اولین بار نیست که باز گشایی می گردد. از ابتدای پیدایش انسان یکی از راه های معرفی خود از طریق وسایلی است که جزء دارایی های آن شخص با ویژگی های خاص آن مانند رنگ (Paint Color) است. از ابتدا اتومبیل ها دومین خرید گران قیمت آمریکایی ها شناخته شده بوده که با خرید خودرو های رنگ شده خود را به یکدیگر معرفی می کردند.

علی رقم نوع اتومبیل (سدان، سقف باز شونده  یا Convertible , ون ها، اسپرت و غیره) و مدل و ظاهر و مشخصات خودرو,  مهم ترین فاکتور خرید خودرو رنگ خودرو است.

تا سال1985 اکثر اتومبیلها با رنگهای تک جزئی رنگ آمیزی می شد که  مشکلاتی را در تطبیق رنگ بوجود می آورد، زیرا در رنگهای متالیک تک جزئی، فیلم رنگ از یک لایه مرکب از رزین شفاف، پیگمان، ذرات متالیک و حلال تشکیل می شود.در این رنگها رمز شفافیت سطح، مرطوب نگهداشتن فیلم رنگ در حین کاربرد است.

یعنی هنگامی که متالیک روی سطح مرطوب پاشیده می شود، بسمت ته فیلم رنگ جاری شده و در نتیجه رزین شفاف بالا می آید و باعث شفافیت رنگ می شود.

از این فرایند امروزه در رنگ های اتومبیلی بیس کوت استفاده می شود. با این تفاوت که دیگر نگران شفافیت آن نیستیم، زیرا کلیرکوت اورتان بعنوان پوشش نهائی استفاده شده و شفافیت مورد نیاز را تأمین می کند.

روانشناسی رنگ های اتومبیلی

 

دانشمندان اخیرا طی تحقیقاتی زیادی که انجام داده‌اند، پی برده‌اند که بین هرچیزی که متعلق به یک فرد است و شخصیت او روابط مستقیمی وجود دارد.

خودرو و رنگ ‌هایی که در آن‌ها به کار می ‌رود شاید در ظاهر با هم ارتباط خاصی نداشته باشند اما حقیقت این است که رنگ‌ها می‌توانند بر خودروها و صنعت خودروسازی تاثیر زیادی داشته باشند.

در همین راستا خودروسازان برجسته جهان اهمیتی ویژه‌ای برای رنگ‌ها قائل شده‌اند زیرا رنگ‌ ها به راحتی می‌توانند فروش یک خودرو را با افت مواجه کنند و یا آن‌ را به اوج برسانند. دلیل این موضوع هم چیزی جز روان‌شناسی رنگ‌ها و تاثیر آن بر آدم‌ها و زندگی ‌شان نیست.

تحقیقاتی که در علم روان‌شناسی رنگ‌ها انجام شده است، نتایجی را به همراه داشته است. معمولا هر رنگی پیام آور احساس و یا تصویر خاص، هم برای راننده و هم برای بینندگان است. در ادامه می‌خواهیم در مورد رنگ خودروها از دیدگاه روان‌شناسی بحث کنیم و بدانیم رنگ خودرو چه چیزی را می‌تواند در مورد شخصیت صاحب آن خودرو بگوید.

 انواع رنگهای اتومبیل:

  • نقره‌ای: شما راننده‌ای آرام، خونسرد، با سلیقه، آینده‌نگر و احتمالا خود را از بقیه جدا می‌دانید.
  •  سفید: شما یک فرد سخت گیر هستید که از یک زندگی ساده لذت می‌برید، به جزئیات خودرو توجه زیادی دارید و احتمالا یک انسان کمال گرا هستید.
  • سبز: شما قابل اعتماد، سنتی و متعادل هستند، اما همچنین می توانید پر جنب و جوش و گاهی اوقات هیستریک و غیر قابل کنترل باشید.
  •  قهوه‌ای: شما فردی قابل اطمینان، عمل گرا و واقع‌نگر هستید و اهل برنامه‌ریزی هستید.
  • زرد: شما خوش بین و هوشمند هستید که در عین حال دلی سرزنده و جوان دارید.
  •  خاکستری: شما آرام، هوشیار و یک راننده حرفه‌ای هستید.
  •  آبی: شما با اعتماد به نفس، آرام و قابل اعتماد هستید.
  •  قرمز: شما یک راننده پر انرژی، پویا هستند و عشق زیادی برای زندگی دارید.
  • مشکی: شما محافظه کار، توانمند، شیک، مدرن و راننده حرفه‌ای هستید.
  •  بنفش: شما یک فرد خلاق هستید، از اینکه پا فراتر از هنجارهای اجتماعی بگذارید ترسی ندارید و از اینکه یک فرد خاص دیده می‌شوید خوشحال هستید.

 

شرکت رنگ افروز فرنام با بالاترین و بهترین کیفیت ، هماهنگ و به روز با استاندارد های جهانی و ملی ،رنگ اتومبیلی را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه میکند.جهت مشاوره میتوانید با مشاوران حرفه ای شرکت رنگ افروز فرنام تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x