رنگ ترافیکی چیست؟ بررسی انواع رنگ های ترافیکی

با شرکت رنگ افروز همراه باشید تا با انواع و روش های اجرای رنگ های ترافیکی آشنا شوید. خرید این نوع از رنگ های ترافیکی نیز همیشه با مشکلات خود همراه بوده است اما شرکت رنگ افروز فرنام برترین ارائه دهنده رنگ های ترافیکی در کشور می باشد و این نگرانی را برای شما به حداقل می اندازد.

نحوه اجرای رنگ ترافیکی

با ورود خودرو ها به زندگی انسان، حمل و نقل بسیار تغییر کرد. یکی از مهمترین ابزارها برای برقراری ایمنی در راه‌،استفاده از رنگ ‌های ترافیکی می‌باشد؛ رنگ ‌های ترافیکی به جهت تعیین محدوده‌‌های خاص تردد برای استفاده‌کنندگان از راه‌ و همچنین کاهش مخاطرات ناشی از حوادث رانندگی،جایگاه ویژه‌ای در میان انواع رنگ‌ ها پیدا کرده‌اند.

ویژگی رنگ های ترافیکی

رنگ ترافیکی نیز مانند تمامی انوع رنگ های دیگر ویژگی های خاص خودش را دارد که رنگ ترافیکی را مناسب ترین رنگ برای انجام این کار می نماید و برای اعمال بر روی آسفالت ، بتن و … مناسب می باشد. رنگ ترافیکی به دسته بندی های خاصی مانند دو جزئی ، تک جزئی ، سرد و گرم نیز تقسیم می گردد. برای خرید رنگ ترافیکی می توانید با کارشناسان شهر خود در تماس باشید.

تماس با کارشناسان فروش
  1. مقاومت سایشی بالا

  2. مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی

  3. چسبندگی خوب به آسفالت و بتن

  4. دانه بندی مناسب

  5. عدم تغییر فام با تابش نور خورشید

  6. سرعت خشک شدن بالا

  7. درخشندگی و بازتاب نور در شب

  8. مشخص کردن حدود راه

اجرای رنگ ترافیکی

رنگ­ های سرد تک جزیی

رنگ ترافیکی سرد که در دمای محیط اجرا می­گردند و فقط از یک جزء تشکیل شده­ اند و می­توانند بر پایه رزین­ های مختلف از جمله رزین­ های آلکید و آلکید اصلاح شده، کلر کائوچو و آکرلیک­ های معمولی می­باشد.

رنگ ترافیکی سرد تک جزیی دارای روشهای تولید و اجرایی ساده هستند و عمدتاً رنگ ­های تولیدی در حال حاضر کشور ایران را تشکیل می­دهد بالاخص رنگ­ های سرد بر پایه رزین­ های آکرلیک در بازار کنونی ایران به لحاظ خط کشی عمده­ جاده­­ های کشور با آن ها از استقبال زیادی برخوردار هستند.

این رنگ­ ها می­توانند پایه حلالی و پایه آبی تعریف گردند که با توجه به شرایط آب و هوایی و نبود تکنولوژی در ایران عمده تولید بر پایه حلالی می­باشد که متأسفانه تخریب زیست محیطی را در بر دارد و اکنون در حال بررسی به روی رنگ­ های پایه آبی که زمان خشک شدن آن ها سریع و آنی خشک شونده هستند رو به افزایش است.

فرمولاسیون رنگ ترافیکی تک جزئی

اکنون به دلیل قیمت بالا از رنگ ترافیکی تک جزیی چندان استفاده ای نمی­شود. رنگ­ های سرد پایه حلالی عمدتاً با خروج حلال از آن ها و ایجاد فیلم خشک آن مورد استفاده قرار می­گیرند . نحوه­ ی تولید رنگ ترافیکی تک جز در کارخانه مخلوط کردن آنها با رزین آکرلیک که عمدتاً شامل 60 درصد جامد و 40 درصد حلال عرضه می­شود.

 تشکیل رنگ یعنی حل شدن دانه­ های رنگدانه که عمدتاً سفید یعنی دی اکسید تیتانیوم در میان ملکولهای رزین را شامل می­شود که این عمل توسط اختلاط رزین و حلال و دانه­ های تیتان به صورت آرام آرام و تکان میکسر تولید می­گردد در این میان به رنگ تولید شده مقداری ادیتوهای مختلف از جمله فیلرها (Filer) که عمدتاً کربنات کلسیم بوده و همچنین مواد ضد رسوب و ضد کپک اضافه می­گردد که باعث ماندگاری طولانی رنگ و همچنین فیلرها باعث مهندسی و کنترل قیمت رنگ تولیدی می­گردد.

ماشین اجرای رنگ ترافیکی

انواع کلی رنگ های ترافیکی:

به طور کلی رنگ های ترافیکی به دو دستخ تقسیم بندی می شوند:

1. رنگ های ترافیکی سرد

برای ترکیب و مخلوط کردن اجزای رنگ ترافیکی و اعمال آن ها نیازی به دما های بالا نیست و می شود به صورت “سرد” آن را انجام داد.

انواع رنگ های ترافیکی سرد:

  • رنگ سرد کلرو کائوچو

رنگ ­های ترافیک بر پایه رزین کائوچوی طبیعی کلرینه شده سیستم ­هایی هستند که با تغییر در ماده­ پایه برای افزایش دوام و ماندگاری رنگ به کار می­ روند، این ماده از سال 1966 در دسترس بوده و امروزه بسیار پر مصرف است. این نوع رنگ ترافیکی، از رزین ­های آلکیدی که با نوع خاصی از اسیدهای چرب و یا الکید بلند روغن که نسبت 1 به 5 با رزین کلروکائوچو اصلاح ساخته شده­ اند، علاوه بر جزء رزینی مقدار مناسبی از نرم کننده و خشک کن­ ها بر حسب نوع فام رنگی پیگمنت و فیلر در ترکیب آنها وجود دارد.

رنگ ­های ترافیکی بر پایه رزین کائوچوی طبیعی کلرینه شده پس از خشک شدن سخت و شکننده می­ شوند و دارای ثبات سایشی بسیار پایینی هستند، در مقایسه با الکیدهای اصلاح شده به کارگیری و اجرای رنگ ­های کلروکائچو به علّت زمان خشک شدن نسبتاً طولانی در نواحی با حجم ترافیک بالا یا دارای ترافیک پیچیده غیر عملی می­باشد، به علّت دوام ضعیف و مشکلات زیست محیطی ناشی از رهاسازی حلال در محیط از این نوع سیستم (رنگ ترافیکی سرد کلرو کائوچو) کمتر در خط کشی­های محوری جاده­ها استفاده می­شود.

  • رنگ ترافیکی چند جزئی:

رنگ ترافیکی چند جزئی بر پایه رزین‌های آکریلیک ترموست بوده و به وسیله هاردنرهای پراکساید پخت می‌گردد. در هنگام اختلاط اجزاء در زمان اعمال، به دلیل واکنش‌های شیمیایی دما افزایش می‌یابد و از این نوع رنگ برای خط‌ کشی خطوط عابر پیاده و کانال‌های عبور و مرور، خطوط حاشیه بزرگراه‌ ها و هم‌ چنین علائم هشدار برای دست انداز ها با ضخامت حدودا 2 میل استفاده می‌شود.

  • رنگ سرد اکریلیک ترموپلاست

فرمولاسیون این رنگ ترافیکی بر پایه رزین­ های آکرلیک پایه حلالی با نام ترمو پلاستیک سرد شناخته می­شود که بسیار مشابه با فرمولاسیون رنگ ­های آکرلیکی مورد مصرف در صنایع ساختمانی است. مشخصات فنی رنگ­ های ترافیکی آکرلیکی سرد در استاندارد ملّی ایران به شماره 3758 آورده شده است. سرعت بالای خشک شدن، مقاومت شیمیایی خوب، چقرمگی ( توانایی یک ماده در تغییر شکل خمیری) مناسب، چسبندگی مناسب روی سطح رنگ­ های قدیمی و کچی شده و پایداری نوری بالا از جمله ویژگی­ های رنگ ترافیکی پایه آکرلیکی است.

استفاده بیشتر این رنگ ها در برای خط کشی داخل شهر و خط های ممتد بین شهری می باشد.

مطالب مرتبط: انواع رنگ های جدولی

2. رنگ های ترافیکی گرم

رنگ ترافیکی گرم برای ترکیب و ساخت فیلم رنگ باید دمای اجزا را تا میزان مشخصی افزایش داد و سپس بر روی آسفالت و … استفاده کرد.

انواع رنگ های ترافیکی گرم دو جزئی:

این رنگ ترافیکی دو جزئی برپایه رزین‌های هیدروکربنی(پترورزین هایی همچون C5) و آلکیدی که به شکل پودر هستند،می‌باشد. رنگ ترافیک گرم برای آزادراه‌ها و مسیرهای پرحجم مناسب می‌باشد،زیرا سرعت خشک شدن این نوع از رنگ‌ها بالاست. از ویژگی‌های رنگ گرم دو جزئی چسبندگی زیاد و خواص مکانیکی – فیزیکی خوب است و می‌تواند در ضخامت های نسبتا بالا(500 تا 3000 میکرون) اجرا شود.

  • رنگ­ ترموپلاستیک گرم

بیش از 30 سال است که جستجو برای یافتن مواد خط کشی بسیار بادوام به عنوان جایگزین رنگ سرد معمولی ادامه دارد. این نوع مواد از آلریگیت ­ها، پیگمنت ­ها، پیونده، دانه­ های شیش ه­ای و اکستندرها تشکیل شده ­اند و در اثر حرارت نرم شده و به محض سرد شدن سخت می­شوند.

با وجود اینکه هزینه خط کشی­ های گرم حدود دو تا سه برابر هزینه رنگ سرد است امّا به دلیل دوام زیاد با صرفه است و برای خرید این نوع رنگ ترافیکی بسیار مناسب است. تفاوت­ رنگ­ های گرم و سرد برگشت پذیری رنگ­ های گرم می باشد که واکنش آنها اگر دوباره پس از تشکیل فیلم خشک تا دمای مورد نظر حرارت داده شوند دوباره ذوب شده و مایع می شوند و توجه داشته باشید که روش اجرای رنگ های ترافیکی در این نوع رنگ کمی متفاوت است.

به طور کلی از یه نوع رزین در تولید رنگ­ های ترموپلاستیک گرم استفاده می­شود:

  1. رزین­ های الکیدی
  2. هیدرو کربنی
  3.  اپوکسی 

فرمول رنگ ترافیکی 

در جدول زیر فرمول ها و خصوصیات رنگ های ترافیکی را برای شما شرح می دهیم تا با این محصولا کاملا آشنا شوید:

فام:

فام رایج ترافیکی

دانسیته:

1/8-2/3gr/cm^3(دما 25)

نقطه نرمی:

90C

مقاومت در برابر 100 دور سایش:

حداکثر 100 میلی گرم

مقاومت در برابر جاری شدن:

حداکثر 20 درصد

چسبندگی به تایر:

حداکثر 2 دقیقه

بازتاب رنگ سفید(تحت زاویه 45 و 0 درجه):

80-90 درصد

نحوه ی اجرای رنگ های ترافیکی:

نحوه استفاده رنگ ترافیکی و اجرای آن پس از خرید رنگ ترافیکی یکی از مهم ترین مراحل در استفاده از این نوع پوشش می باشد که می باید از یکی از روش های زیر استفاده کرد.

اجرای رنگ ترافیکی دستی:

این یکی از روش های سنتی و مرسوم اجرای رنگ ترافیکی قدیمی است که با کاردک و غلطک برای اجرا به روش دستی استفاده می گردد.

رنگ ترافیکی با اسپری:

یکی از پرکاربردترین روش‌ها در اعمال رنگ‌های ترافیکی،روش اسپری است.در این روش با استفاده از ماشین‌آلات خاص رنگ را بر روی سطح اسپری می‌کنند. ضخامت رنگ اعمالی در این روش خیلی بالا نیست.

انجام رنگ ترافیکی اسکرید:

در روش اسکرید رنگ مخلوط مذاب بر روی سطح به طور یکنواخت اعمال می‌شود. زمان خشک شدن در این روش کوتاه بوده و علاوه بر چسبندگی خوب به زیرآیند،قابلیت اعمال با ضخامت‌های بالا را نیز دارد

رنگ ترافیکی اکستروژن:

در روش اکستروژن نیز رنگ مخلوط شده در پیش گرم ‌کن‌هایی حرارت داده می‌شوند تا به دمای مذاب برسند. سپس به وسیله ماشین ‌های مخصوص بر روی زیرآیند پرایمرخورده برای خطوط منقطع حاشیه راه اعمال می‌گردد.

رنگ ترافیکی دوجزئی و سه جزئی : (اجرا به روش دستی)

این رنگ بر پایه رزین‌های اکریلیک، جهت استفاده در خط کشی و ترسیم علائم ترافیکی، طراحی شده است.

نبودن حلال در این رنگ باعث شده که بتوان این رنگ را در ضخامت های بالا اجرا کرد.همچنین علاوه بر هزینه پایین تر ماندگاری بیشتری هم دارد.

در رنگ ترافیکی سه جزئی به همراه جزء اصلی رنگ، دوجزء B و C  هم بصورت.. جداگانه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

جزء B به صورت مایعی زرد رنگ و جزء C به صورت پودر یا خمیر سفید رنگ است. در رنگ‌های دوجزئی صرفاً جزء C یا سخت کننده به مشتریان محترم ارائه می‌شود. نوع واکنش انجام شده در این رنگ ترافیکی، واکنش رادیکالی گرمازا و با سرعت بالاست. به همین دلیل داشتن تجربه و مهارت کافی در اجرا، بسیار ضروری است.

نکته مهم :

استفاده از این محصول به روش دستی فقط به روی سطوح آسفالت با دانه بندی مناسب صورت میگیرد.

پس از اطمینان به خوب بودن شرایط آب ‌و هوایی برای اجرای رنگ. ترافیکی، باید به شرایط. سطح محل اجرای رنگ ترافیکی توجه داشت. سطح مورد نظر باید عاری از وجود روغن ، خاک و گرد وغبار اضافی باشد.

جهت اجرا ابتدا به وسیله چسب‌های با عرض ۵ سانتی متر فضای موردنظر را مشخص نمایید.

رنگ ترافیکی دو جزئی آنتی اسکرید

این رنگ جزء رنگ‌های چند جزئی ترافیکی هستند. این رنگ ترافیکی با توجه به نوع ترکیبات و مصالح مصرفی در آن دارای خاصیت ضد لغزشی است. رنگ‌های آنتی اسکید (ضد لغزش) کاردبرد های وسیعی برای مقاطع با بارش و یخ‌زدگی زیاد دارند.

رنگ ترافیکی اکریلیک

 رنگ ترافیکی بر پایه رزین‌های اکریلیک ترموپلاست، جهت استفاده. در خط‌ کشی و ترسیم علائم افقی ترافیکی، طراحی شده‌است. با توجه به وجود حلال در رنگ (جامد وزنی حداقل ۷۰%) امکان اجرای رنگ. در ضخامت‌های بیشتر از ۷۰۰ میکرون (تر) وجود ندارد. برای رقیق نمودن این محصول میتوان از تینر مخصوص رنگ  ترافیکی رنگ افروز فرنام استفاده نمود.

استفاده از تینرهای متفرقه، بهعلت امکان عدم سازگاری و یا ایجاد تاثیر منفی در ماندگاری رنگ ترافیکی توصیه نمی‌شود. استفاده از این رنگ ترافیکی جهت سطوح آسفالتی با دانه‌بندی مناسب توصیه می‌شود. در خصوص سایر سطوح غیر از آسفالت، مانند بتن، فلزات و… لطفا با کارشناسان الوان رنگ افروز فرنام با شماره 33501444-026 مشورت نمایید.

نحوه اجرای رنگ ترافیکی اکریلیک

پس از اطمینان از خوب بودن شرایط مساعد آب و هوایی برای اجرای رنگ، باید به شرایط سطح محل اجرای رنگ توجه داشت. سطح موردنظر باید عاری از رطوبت و هرگونه آلودگی اعم از گرد و خاک، چربی و … باشد. جهت اجرا محصول ، تینر را به آرامی و با نسبت ۵ تا ۸ درصد (با توجه به ویسکوزیته رنگ) به جزء رنگ اضافه نموده. و پس از اختلاط به وسیله ماشین خط‌ کشی مناسب، نسبت به اعمال رنگ در ضخامت حدود ۷۰۰ میکرون (تر) اقدام گردد. جهت حصول ضخامت یکنواخت و درنتیجه، ماندگاری بالای رنگ، استفاده از روش‌های دستی (غلتک و قلم مو) توصیه نمی‌شود.

نوارهای پیش ساخته وعلائم برجسته روسازی برای اجرای رنگ های ترافیکی پس از خرید:

نوارهای پلاستیک سرد مخصوص خط­کشی راه ها به صورت نوارهای طویل در عرض­های متفاوت به فام های رنگ مختلف از قبیل سفید و زرد با ابعاد گوناگون عرضه می­شوند . کلیه نوارهای پیش ساخته که عمر بالای یک سال داشته باشند نوار پیش ساخته ترافیکی بادوام گویند.

رنگ ترافیکی ترموپلاست گرم
رنگ ترافیکی اجرایی توسط واحد اجرای رنگ های ترافیکی افروز

رنگ ترافیکی قرمز اجرایی توسط واحد اجرای رنگ های ترافیکی افروز

آماده سازی سطح برای رنگ ترافیکی :

آلودگی های مختلف شامل گرد و غبار چربی روغن و دوده و عوارض ناشی از سایش لاستیک وسایل نقلیه و سایر آلودگی های موجود روی سطح جاده ها و خیابان ها هستند.
که عمدتا ناشی از تراکم رفت و آمد وسایل نقلیه سواری و باری است; مانع از چسبندگی کامل رنگ به سطح شده و به دوام عمر خط کشی آسیب وارد می نماید.

پس از خرید رنگ ترافیکی و قبل از اجرای خط کشی، سطح جاده را در مسیر امتداد خط کشی با استفاده از عملیات شستشو با جریان پرفشار آب و یا با استفاده از سیستم های فرچه با جریان هوای فشرده تمیز و آماده رنگ آمیزی نمایید .

در صورت عدم امکان آماده سازی سطح به روش فوق / اجرای رنگ آمیزی در فصل مناسب و پس از بارندگی که سطح جاده ها به طور طبیعی تمیز و شسته شده اند توصیه میشود در مورد سطوح بتونی نیز حصول اطمینان از تمیز و خشک بودن سطح ضروری است.

در صورتیکه سطح قبلا رنگ آمیزی شده است پاکسازی رنگ های قدیمی که چسبندگی خود را از دست داده اند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شرکت تولید کننده رنگ افروز فرنام در جهت رضایت مصرف کننده با تیم مشاوران مجرب برای خرید رنگ ترافیکی شما را تا مراحل پایانی خرید رنگ پشتیبانی می کند.

 

تماس با ما 33501444-026
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

17 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

کارتون عالیه چطوری میتونم باهاتون درارتباط باشم

مهدی

کارتون عالیه چطوری میتونم باهاتون در ارتباط باشم جهت خرید رنگ ترافیکی

Ms saraf

با کارشناساتون تماس گرفتم برخوردشون عالی بود

رویا

کیفیت رنگهاتون واقعا عالیه خیلی ممنون بخاطر رنگهای مرغوب با ماندگاری بالا

شفیعی

سپاس از رنگ جدولی و اجرای بسیار عالیتون خیلی تمیز و در زمان کوتاه اجرا کردید ممنون

هدیه

راهنمایی میکنید چطور خرید کنم ؟

Khan zadeh

با عرض ادب میخواستم قیمت روز رنگ تک جزئی رو بدونم

admin1

سلام دوست عزیز با کارشناسان ما در ارتباط باشید https://afroozcolor.com/sale-experts/

Hamed abdi

با سلام . ما حدودا یک سال پیش برای رنگ امیری محوطه پارکینگ شرکتمون از رنگ افروز خرید کردیم و واقعا از کیفیتش و ماندگاری رنگش راضی هستیم.

Padash

مطالب بسیار خوبی به اشتراک گذاشتید

غزل

اطلاعاتی راجب رنگ ترافیکی میخوام از برند افروز؛تعریفتونو شنیدم

Madmazel

سلام رنگ های مخصوص فلزات هم تولید دارید؟؟

Dream

سلام ببخشید از چه طریقی میتونم جهت خرید رنگ اپوکسی باهاتون تماس بگیرم؟

admin1

سلام دوست عزیز با کارشناسان ما در ارتباط باشید
https://afroozcolor.com/sale-experts/

کاظمی

رنگ اپوکسی و ضدجلبک هم دارید؟

Madmazel

سلام ۲تن رنگ ترافیکی میخواستم چند روزه میتونید بهم تحویل بدید؟

روزبه

سلام رنگ های محوریتون داخل شهر چند ماه ماندگاری دارن؟

17
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x