رنگ پلاستیک چیست؟ | کاربرد رنگ پلاستیک و ویژگی های آن

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک : 

یکی از پر مصرف ترین رنگ ها در رنگ آمیزی نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها و خانه ها رنگ پلاستیک میباشد.

ماده اصلی این رنگ لاتکس می باشد و در دو نوع تمام پلاستیک و نیم پلاستیک عرضه می شود.

نوع تمام پلاستیک این نوع رنگ ، قابل شستشو میباشد.

پرمصرف ترین رنگ در این نوع نیم پلاستیک می باشد که رنگ پلاستیک  که استاندارد باشد در مقابل آب مقاوم هستند،هزینه آن پایین تر میباشد و و خشک شدن آن سریع و بدون بو میباشد.

حتی در بعضی از ساختمان های گران قیمت هم به لحاظ شیک بودن  (نیم پلاستیک) مصرف می شود و کارفرما بعد از 2 یا 3 سال با صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به رنگ روغنی، دیوارهای ساختمان خود را تغییر رنگ می دهند و روحی تازه به فضای زندگی خود می دهند.

این رنگ مانند رنگ روغنی سازگاری بالائی نسبت به اجرا بوسیله غلطک دارد.این رنگ اگر به وسیله قلم انجام شود ، باعث رش قلم میوشد که اکثرا مورد پسند قرار نمیگیرد ، اما اگر پلاستیک به وسیله اسپری یا غلطک انجام شود حالت مخملی پیدا میکند و بسیار شیک و مورد پسند میشود.

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک برای اجرا بر روی گچ نو:

نیاز به بتونه کشی کامل سطح (ماستیک) ندارد و در صورتی که سطح کار ناصاف و دارای تعمیرات زیاد باشد و یا در صورت درخواست کارفرما (به هر دلیل) : باید سطح کار روغن الیف درجه 1 (سطح کاری که گچ است) اجرا شود وسپس 1 یا دو دست بتونه کشی کامل (ماستیک) اجرا شود وهزینه روغن زدن وبتونه کشی جداگانه محاسبه شود.

نکته :

رنگ پلاستیک فاقد بو می باشد وسرعت خشک شدن بالائی دارد.

زمینه های کاربرد رنگ پلاستیک:

 رنگ پلاستیکی یک رنگ ایده آل است که می تواند با موفقیت هم بر روی دیوارها و سقف های داخلی جدید مبتنی بر مواد معدنی و هم بر روی سطوح داخلی رنگ شده قدیمی که ظاهر اصلی خود را از دست داده اند، استفاده شود.  رنگ پلاستیکی یک رنگ دیواری داخلی و بر پایه آب است که بی بو است، بسیار قابل تنفس است، قدرت پوشانندگی و پوشش عالی دارد و در صورت استفاده با قلم مو و غلتک می تواند به سرعت خشک شود و متورم یا ترک نمی خورد.

 

نکات مهم پیش از استفاده رنگ پلاستیک

سطحی که روی آن رنگ پلاستیکی اعمال می شود باید عاری از خاک، روغن و گرد و غبار باشد. رنگ قدیمی از روی دیوارها خراشیده شده و نواحی ناهموار با بتونه پوشانده شده است. از این رنگ با قلم مو یا غلتک در دمای محیط بین 5+ تا 30+ درجه سانتیگراد استفاده کنید.

ابزارهای مورد استفاده برای رنگ آمیزی: قلم مو، غلتک

روش اجرا: هنگام اجرا، هر دو لایه رنگ با 25% حجم با آب رقیق شده و با استفاده از قلم مو یا غلتک اعمال می شود. تمام سطوحی که باید تحت رنگ آمیزی قرار گیرند باید بادوام، خشک و عاری از آلودگی باشند. عیوب سطح باید با استفاده از بتونه داخلی اکریلیک برطرف شود. در هنگام رنگ آمیسزی مجدد سطوح رنگ شده و بسیار کثیف استفاده از پرایمر آکریلیک ضروری است و در رنگ آمیزی سطوح جاذب جدید مانند گچ بر پایه معدنی استفاده از پرایمر شفاف توصیه می شود. بین اعمال لایه ها باید حداقل 2-3 ساعت صبر کنید.

مساحت رنگ آمیزی: برای رنگ آمیزی یک لایه از سطحی به مساحت 12-10 متر مربع، بسته به ویژگی های سطح کاربرد، 1 لیتر رنگ مصرف می شود. 8 متر مربع 1 کیلوگرم است.

زمان خشک شدن در دمای 25 درجه سانتی گراد: خشک شدن سطحی: 30 دقیقه – خشک شدن کامل: 24 ​​ساعت

شرایط و مدت نگهداری: توصیه می‌شود به مدت 1 سال در بسته‌بندی دربسته، در جای خشک و خنک در دمای 5+ تا 30+ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. دور از تابش مستقیم نور خورشید.

دستورالعمل های ایمنی: 

(S2) (دور از دسترس کودکان نگهداری شود.)

(S7) (در ظروف محکم بسته در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود.)

(S24/25) (از تماس با پوست و چشم خودداری کنید.)

توجه: دمای سطح برای استفاده باید از +5 درجه سانتیگراد تجاوز کند.

مزایای استفاده از رنگ‌های پلاستیک:

1. قابل شستشو:

یکی از ویژگی‌های بارز رنگ‌های پلاستیک، قابلیت شستشو بالاست. این ویژگی موجب می‌شود که تمیز کردن سطوحی که با این رنگ آمیزی شده‌اند، بسیار آسان و بدون دردسر باشد. از یک دستمال نمناک برای گردگیری و تمیزکاری دیوارها یا سطوح دیگر با رنگ پلاستیک استفاده کرد.

2. سازگار با محیط زیست و غیرسمی:

از آنجا که رنگ پلاستیک بر پایه آب استفاده می‌شود و مشتقات نفتی و مواد شیمیایی ضار برای سلامت انسان در آن وجود ندارد، این نوع رنگ به صورت کلی سازگار با محیط زیست و غیرسمی محسوب می‌شود.

3. قیمت مقرون به صرفه:

وجود رنگ‌های پلاستیکی در کلاس‌های مختلف باعث می‌شود تهیه این رنگ برای افراد با بودجه‌های مختلف مقرون به صرفه باشد. این امکان را به فرد می‌دهد که رنگ مورد نظر خود را انتخاب کرده و به راحتی برای رنگ‌آمیزی خانه‌اش استفاده نماید.

4. خشک شدن سریع:

یکی از مزایای بارز رنگ‌های پلاستیک، خشک شدن سریع آنهاست. در مدت زمان کمتر از چند ساعت پس از رنگ زدن، این رنگ‌ها به سرعت خشک و یکدست می‌شوند. این ویژگی مناسبی است اگر نیاز به آماده‌سازی فوری فضا برای رنگ زدن وجود داشته باشد.

5. تنظیم دمای محیط:

رنگ‌های پلاستیکی در رنگ‌های روشن می‌توانند دما را جذب کرده و موجب تعادل حرارتی در اتاق شوند. این ویژگی در تابستان و در دیوارهایی که نور مستقیم آفتاب به آنها می‌تابد، به عنوان یک گزینه مناسب برای کنترل حرارت در نظر گرفته می‌شود.

 

استفاده این رنگ در ایران : 

در ایران از این رنگ برای سقف خانه ها استفاده میشود.به علت کاهش هزینه و خوب انتقال خوب گرما توسط رنگ پلاستیکی این نوع رنگ برای سقف مناسب تر از رنگ روغن میباشد.

در سالهای گذشته که استاندارد این رنگ عرف نبود کارفرمایان سفارش رنگ کردن منزل بوسیله گل سفید می دادند که عبارت بود از تکه های گلی سفید رنگ که باید خرد میشد و چند روز در آب خیس می خورد و بعد از حل شدن (به سختی حل میشد) و گذشتن رنگ از صافی با لعاب (سریش حل شده در آب) مخلوط می شد و باز هم از صافی عبور می کرد و بعد بوسیله قلم و یا پمپ های سمپاشی بر روی سقف و دیوار اجرا می شد.

البته استفاده از گل سفید تا حدود زیادی منسوخ شده و وقت و انرژی که صرف آماده کردن گل میشود و نیز کیفیت پائین و در ضمن قیمت بالای گل سفید استفاده از این پوشش را منسوخ کرده.

شرکت رنگ افروز فرنام ، بهترین تولید کننده رنگ در ایران با استاندارد های بین الملل و داخلی ، آماده اجرا سفارشات شما با بهترین کیفیت میباشد.برای ارتباط با کارشناسان ما کلیک کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x