رنگ مناسبِ خانه چیست؟ رنگ روغنی بهتر است یا پلاستیکی؟

رنگ روغنی یا رنگ پلاستیک | رنگ افروز فرنام

رنگ روغنی یا پلاستیک؟

رنگ مناسب برای هر خانه  :

برای رنگ آمیزی ساختمان، استفاده از رنگ مناسب برای هر خانه معمولاً از رنگ پلاستیک یا رنگ روغنی استفاده میشود. اما تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد که باعث می‌شود در قسمت‌های مختلف خانه یا در شرایط متفاوت، از آن‌ها استفاده کنیم.

رنگ مناسب هر خانه | الوان رنگ افروز فرنام

رنگ مناسب برای هر خانه  | رنگ افروز فرنام

مزیت‌های رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک تقریباً در تمام مغازه‌های رنگ‌فروشی و در کیفیت‌های متفاوت موجود است. حلال این رنگ آب است. اگر بخواهیم دیوارهای خانه را با سرعت بالا و کیفیت خوب رنگ‌آمیزی کنیم بهترین گزینه استفاده از رنگ مناسب برای خانه  رنگ‌های پلاستیک هستند چون کار کردن با آن‌ها بسیار آسان است. رنگ‌های پلاستیک به سرعت خشک می‌شوند. علاوه بر آن، این نوع رنگ مات است و عیب و ایرادهای سطوح را به خوبی پوشش می‌دهد.

 

معایب رنگ پلاستیک : 

با وجود همه‌ی خوبی‌های رنگ پلاستیک، نباید از معایبش غافل شویم. اولین و مهم‌‌ترین عیب این نوع رنگ، غیرقابل‌شست‌وشو بودن آن است. بنابراین اگر در خانه کودک خردسالی داریم که به نقاشی کردن روی دیوارها علاقه دارد، رنگ پلاستیک انتخاب عاقلانه‌ای نیست. رنگ پلاستیک معمولاً برای نقاشی سقف استفاده می‌شود. این نوع رنگ مناسب رنگ‌آمیزی وسایل آهنی مثل پنجره‌ها نیست اما برای وسایل چوبی مثل درها قابل‌استفاده است.

مشکل دیگر رنگ پلاستیک این است که غلظت آن باید مناسب باشد.استفاده از رنگ مناسب برای خانه اگر زیادی غلیظ باشد به خوبی روی سطح پخش نمی‌شود و رد قلم به طور مشخص روی سطح می‌ماند. اگر هم زیادی رقیق باشد مجبور می‌شویم رنگ‌‌آمیزی را چندین بار تکرار کنیم. تهیه‌ی غلظت مناسب رنگ پلاستیک نیازمند تجربه و مهارت کافی است.

 

مزیت‌های انواع رنگ روغنی : 

رنگ روغنی هم مثل رنگ پلاستیک در آب حل می‌شود و نیازی به حلال نفتی ندارد. گستردگی و تنوع این نوع رنگ باعث می‌شود که برای رنگ‌آمیزی هر قسمتی از خانه مناسب باشد.

معایب انواع رنگ روغنی

تنها مشکل این نوع رنگ، دیر خشک شدن آن است. البته رنگ روغنی براق عیب و ایرادهای گچ‌کاری را مشخص می‌کند اما این مشکل با یک بتونه‌کاری خوب حل می‌شود.

انواع رنگ روغنی

رنگ روغنی براق

رنگ روغنی براق رنگ مناسب برای خانه بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی در و پنجره‌هاست. این نوع رنگ مقاومت بالایی دارد و چون براق است، نور را به خوبی بازتاب کرده و باعث روشنایی بیشتر خانه می‌شود. رنگ روغنی براق برای رنگ‌آمیزی کابینت‌های فلزی قابل استفاده است، اما معمولاً برای کابینت‌هایی که از جنس ام‌دی‌اف هستند به کار نمی‌رود. در واقع رنگ روغنی بر روی ام‌دی‌اف چسبندگی خوبی ندارد و ممکن است بعد از خشک شدن با کوچکترین خراشیدگی از روی کابینت‌های ام‌دی‌اف بلند شود.

رنگ روغنی مات :

رنگ روغنی مات پوشش‌دهی رنگ روغنی براق را ندارد. رنگ مناسب برای خانه از طرفی بعد از شست‌وشو تا حدی رد دستمال را نشان می‌دهد. این نوع رنگ‌ مناسب رنگ آمیزی سقف‌‌هاست. در حالت کلی بهتر است از این نوع رنگ برای دیوارهای آشپزخانه استفاده نکنیم چون باعث تاریکی و دلگیر شدن آن می‌شود.

رنگ روغنی نیمه براق :

بهتر است برای سرویس‌های بهداشتی و حمام از رنگ‌های نیمه‌براق استفاده کنیم، چون هم قابل‌شست‌وشو هستند و هم بیش از حد براق نیستند.

به غیر از رنگ پلاستیک و روغنی، رنگ‌های دیگری هم در رنگ‌آمیزی فضاهای مختلف خانه مورداستفاده قرار می‌گیرند، که در ادامه درباره‌شان حرف می‌زنیم.

انواع رنگ مولتی کالر :

رنگ‌های مولتی کالر جز جدیدترین رنگ های ساختمانی هستند که برای هر سطحی مثل دیوار، کابینت، در، پنجره و مبلمان قابل‌استفاده‌اند. این نوع رنگ بیشتر جنبه‌ی دکوراتیو دارد و کافی است یک لایه‌ی نازک از آن را روی سطوح بزنیم. اگر بخواهیم راه‌پله‌های ساختمان، پارکینگ، یا هر قسمت دیگری که تا حد زیادی در معرض آلودگی است رنگ‌آمیزی کنیم سراغ رنگ مولتی کالر می‌رویم. چون هم دوده و  آلودگی‌های دیگر را به خود جذب نمی‌کند، و هم در صورت آسیب‌دیدگی، به سادگی و با کمترین مواد قابل ترمیم است. سریع خشک شدن هم یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این نوع رنگ است.

انواع رنگ مولتی کالر | رنگ افروز فرنام

 

رنگ بلکا :

زمانی که به دنبال یک رنگ زیبا و با هزینه‌ی کم هستیم، رنگ بلکا گزینه‌ی خوبی است. البته نمی‌توانیم این نوع رنگ را برای کابینت، در و پنجره، یا مبلمان استفاده کنیم. رنگ بلکا قابلیت شست‌وشو ندارد و در قسمت‌هایی که در معرض رطوبت‌اند (مثل سقف حمام) قابل‌استفاده نیست، مگر این که به آن چسب رزین اضافه کنیم. البته لکه‌های جزئی را می‌توانیم با یک ابر و کمی شامپو فرش  از پوشش بلکا پاک کنیم و این کار به پوشش آسیبی نمی‌زند. رنگ‌آمیزی با بلکا آسان است چون نیاز به زیرکاری ندارد. رنگ بلکا تا حد خوبی عایق حرارت و صداست، به همین دلیل برای رنگ‌آمیزی اتاق‌خواب‌ها مناسب است.

انواع رنگ اکریلیک :

رنگ اکریلیک تا حد زیادی شبیه به رنگ‌های روغنی است. یعنی به سه دسته‌ی براق، نیمه‌براق و مات تقسیم می‌شود و می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی تمام قسمت‌های خانه استفاده کرد. رنگ مناسب برای خانه تفاوت این نوع رنگ با رنگ‌های روغنی این است که کاملاً قابل‌شست‌وشو نیست اما چون پایه‌ی آن آب است، زودتر از رنگ روغنی خشک می‌شود. با انواع مختلف رنگ اکریلیک می‌توانیم هر سطحی را متناسب با سلیقه‌ی خود رنگ‌آمیزی کنیم.

برای پاک کردن رنگ اکرولیک از روی سطوح، ابتدا رنگ را به کمک کاردک تا حد امکان از روی سطح بردارید. سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.سپس به کمک یک اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی سعی در لکه برداری کنید. سپس باقیمانده رنگ را به کمک یک پنبه آغشته به استون به آرامی بر روی سطح مورد نظر بکشید تا پاک شود.

 

رنگ پتینه :

رنگ پتینه بیشتر برای رنگ‌آمیزی سقف و بخش‌هایی از خانه مثل بالای اپن که به آرک معروف است، کاربرد دارد. البته برای استفاده از رنگ پتینه باید با پتینه‌کاری آشنا باشیم. پتینه جزء رنگ‌های دکوراتیو است و اگر به دنبال طرح‌های زیبا، جدید و خلاقانه باشیم این نوع رنگ مناسب کار ماست.

همان‌طور که دیدیم هر قسمت از خانه ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارد. بهتر است زمانی که تصمیم می‌گیریم خودمان خانه را رنگ‌آمیزی کنیم، به تمام این تفاوت‌ها توجه کنیم و نوع رنگ مناسب هر خانه را انتخاب کنیم تا تلاش‌هایمان نتیجه‌بخش باشد و از تجربه‌ی رنگ‌آمیزی لذت ببریم.

شرکت رنگ افروز فرنام ، بهترین تولید کننده رنگ در ایران ، تولید کننده رنگ های ترافیکی ، رنگ اپوکسی کف ، شب نما ، رنگ جدولی و…با کیفیت بالا و استاندراد های داخلی و بین المللی میباشد که آماده همکار و انجام سفارشات مربوط برای شما میباشد.

رنگ افروز فرنام = بهترین تولید کننده رنگ در ایران

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x