رنگ بیسکوت چیست؟ | ویژگی های رنگ بیس کوت | انواع رنگ بیس کوت

رنگ بیس کوت چیست | الوان رنگ افروز فرنام

در این مقاله توسط الوان رنگ افروز فرنام قصد داریم به اصول کلی رنگ آمیزی بدنه خودرو با رنگ بیس کوت می پردازیم، نحوه اعمال رنگ روی آن را یاد می گیریم.

پوشش های دولایه که از بیس کوت و رنگ رویه پایه خودرو استفاده می کنند، امروزه محبوب ترین نوع رنگ آمیزی خودرو هستند و هر سال سهم آن تنها در حال افزایش است .

 فرآیند رنگ آمیزی با رنگ پایه خود کاملاً کار فشرده است و به شرایط خاصی نیاز دارد ، به عنوان مثال ، اتاق خشک و تمیز و همچنین نیاز به رعایت قوانین زیر هنگام نقاشی:

  • سطحی که رنگ روی آن اعمال می شود باید با پرایمر خودرویی آستر شود. باید تمیز، خشک و بدون چربی باشد. رعایت این شرایط نتیجه عالی را تضمین می کند و پایه ای محکم برای دوام کل رنگ خودرو ایجاد می کند.
  • برای تسریع در خشک شدن، سطح را با سشوار یا وسایل دیگر گرم نکنید.
  • دستورالعمل های سازنده را برای محصولات رنگ رعایت و دنبال کنید.
  • همه مواد را قبل از استفاده کاملاً مخلوط کنید.
  • عناصر مجاور را با مواد پوششی برای محافظت در هنگام تعمیرات عایق بندی کنید.

انتخاب رنگ بیس کوت برای خودرو

از بین انواع پرایمرهای خودرویی، لازم است یک پرایمر ثانویه مثلا اکریلیک برای رنگ انتخاب شود . پرایمرهای ثانویه چسبندگی عالی به لایه های رنگ قبلی و محافظت از آنها را ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که در بین پرایمرها دو نوع پرایمر دیگر قابل تشخیص است:

  پرایمرهای سمباده ای و غیر سمباده ای که در لغت به معنای نیاز به سمباده زدن با مواد ساینده قبل از رنگ آمیزی است یا خیر.

پرایمرهای غیر سنباده با استفاده از روش مرطوب در خیس استفاده می شوند و به ویژه در هنگام رنگ آمیزی سطحی کاملاً صاف، به عنوان مثال، جایی که هیچ کار صاف کردن، تسطیح یا بتونه کاری انجام نشده است، یا هنگام استفاده از پرایمر روی یک قسمت جدید مفید هستند. از جمله مزایای چنین پرایمر هایی می توان به “گسترش پذیری” عالی بیس کوت روی سطح و زمان خشک شدن سریع اشاره کرد.

بنابراین می توانید در 20 دقیقه شروع به رنگ آمیزی سطح پرایم کنید.

پرایمر مرطوب و بدون سنباده به شما این امکان را می دهد که با حذف مراحل خشک کردن و آسیاب سطح، روند تعمیر را سرعت بخشیده و هزینه ها را کاهش دهید.

 پرایمرهای سنباده ای پرایمرهای سنتی هستند که برای تسطیح نهایی سطح ترمیم شده قبل از مرحله رنگ آمیزی نیز استفاده می شوند و نیاز به سمباده زدن با مواد ساینده دارند.

رنگ رویه خودرو

هنگام انتخاب رنگ بیس کوت ماشین برای نقاشی، باید رنگ آن را در نظر بگیرید. رنگ پرایمر خودرو مهم است. یک رنگ پرایمر به درستی انتخاب شده که تا حد امکان با رنگ رویه مطابقت داشته باشد به شما این امکان را می دهد که با به دست آوردن پوشش رنگی کامل بدون اعمال لایه های اضافی رنگ، در رنگ رویه صرفه جویی کنید.

 برای رنگ های روشن، به عنوان مثال سفید، زرد یا قرمز، از پرایمرهای سفید استفاده می شود.

برای رنگ های تیره – به ترتیب خاکستری، برای سایه های سیاه و تیره عمیق – پرایمرهای سیاه. همچنین پرایمرهای مخصوص با سایه برای رنگ های کمیاب مانند قرمز یا زرد وجود دارد.

علاوه بر این، پرایمرهای همان مارک و همان نوع رنگ رویه را می توان با یکدیگر مخلوط کرد تا سایه مورد نظر “پایه پرایمر” به دست آید.

کاربرد بیس کوت یا پرایمر

پرایمر آکریلیک قابل سنباده معمولی، معمولاً در دو لایه نازک اعمال می‌شود که بین لایه‌ها تقریباً 10 تا 15 دقیقه زمان خشک شدن دارد.

خشک شدن کامل پرایمر سمباده شده تقریباً در عرض 2-3 ساعت اتفاق می افتد.

پرایمر را می توان با استفاده از یک تفنگ اسپری با یک نازل بزرگ یا از یک قوطی آئروسل مخصوص با پرایمر آماده استفاده کرد (این موضوع برای آن است که بخواهیم تعمیرات جزئی با استفاده از مواد آئروسل استفاده کنیم).

نکته مهم این است که با یک لایه جدید از پرایمر اعمال شده، پوشش کامل لایه های زیرین را به دست آوریم و تمام “شکاف ها” را از بین ببریم.

 اگر پس از خشک شدن بیس کوت، شکاف هایی پیدا شد، باید دوباره از این ناحیه عبور کرد و آن را از بین برد تا پوششی یکنواخت و یک رنگ به دست آید.

در صورت استفاده از پرایمر قابل سنباده، پس از خشک شدن کامل، لازم است کار سنگ زنی انجام شود و آن را با یک ساینده با علامت P300-P400 تراز کنید، سپس با یک ساینده نرم تر P500-P600  آن را تکمیل کنید.

کاربرد رنگ بیس کوت | الوان رنگ افروز فرنام

پس از فرآیند سنگ زنی، فراموش نکنید که سطح را کاملاً از هرگونه گرد و غبار تمیز کنید، آن را کاملاً خشک کنید و آن را چربی زدایی کنید. در این مرحله کار مقدماتی به پایان رسیده است و می توانید مستقیماً اقدام به اعمال پرایمر کنید. اگر از پرایمر غیر سنباده استفاده شده است، پس از خشک شدن مواد، می توانید بلافاصله رنگ آمیزی را شروع کنید.

ویژگی های رنگ بیس کوت :

مشخصات کلی رنگ بیس کوت

ویژگی های کلی

کاربرد سریع و آسان ، بدون سایه ، قدرت پوشانندگی بالا ، خشک شدن سریع و اثرات درخشان.

ماده خام پایه :

رزین های خاص که به صورت فیزیکی خشک شده اند.

رنگ های در دسترس :

گستره وسیعی از درجه رنگ های متالیک/صدفی و همچنین رنگ های جامد دوپوششی که در سیستم ترکیب رنگ میپا تهیه می شوند.

سطح مناسب :

 تمیز ، خشک و بدون هرگونه زنگ زدگی و چربی

 

رنگ بیس کوت

نکته :

اگر سطح دارای پوشش سخت است باید با بتونه کاری ساییده و روغن زدایی شود. و با یکی از محصولات زیر بتونه کاری شود :

Mipa 4+1 Acryl Filler HS   , Mipa 4+1 Grundier Filler ، Mipa Fast Filler

رقیق سازی : 2 حجم Mipa BC-Lack و 1 حجم Mipa BC-Verdünnung

 

توصیه های مهم هنگام اجرا رنگ بیس کوت :

قبل از استفاده و اجرا این محصول بر روی سطح مورد نظر به خوبی آن را تکان دهید (بخاطر دقت در استفاده و نیتجه گیری بهتر این عمل انجام میشود).

توصیه میشود رنگ بیس کوت را در سطوح صاف و رونش و با تراز مناسب برای اجرا استفاده کنید.

این محصول را به صورت خیس اسپری نکنید.

قبل از استفاده  دقت رنگ را بررسی کنید.

بعضی از رنگ ها بهترین اثر خود را هنگامی بروز میدهند که روی پوشش زیرین خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.

نکته مهم : 

برای افزایش قابل توجهه میزان چسبندگی توصیه می شود بجای تینر بیس کوت از  VDG –HV  استفاده نمائید .     

 

این رنگها به دلیل بازتاب بالاى نور دو پوششه ناميده می شوند و کاربردی گوناگون در صنایع مختلف دارند. این گروه رنگها بر پایه رزین پلی آستر بوده در ترکیب با رنگدانه های متنوع از قبیل آلی، معدنی، صدفی، سیرالیک، رنگهای بیس کوت، پرل و مالتی افکت را تولید می کند با داشتن خواصی چون پوشش مناسب، اسپری آسان، خشک شدن سریع و همچنین تنوع در فام سبب شده تا تمامی رنگهای ٹرکیبی را بتوان از ترکیب آنها تهیه کرد.

موارد کاربردی : این رنگها به عنوان لایه میانی که معمولا بعد از آن کلیر اعمال می شود روی بتونه سنگی، آستر دو جزئی خودرو، فلزات و قطعات پلیمری اعمال می گردد.

شرکت رنگ افروز فرنام بهترین تولید کننده رنگ در ایران با استاندارد های داخلی و بین المللی آماده اجرا رنگ های ترافیکی ، جدولی ، مدارس و…بر روی سطح مورد نظر شما میباد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x