ابزار رنگ آمیزی ساختمان |painting tools

ابزار رنگ آمیزی ساختمان

یکی از بهترین راه‌ها برای نوسازی و ایجاد تغییر در ظاهر ساختمان رنگ آمیزی دیوارهاست که می‌تواند تغییر زیادی در ظاهر خانه برای تعمیر و بازسازی و یا آماده سازی برای فروش خانه ایجاد کند. شناخت ابزار رنگ آمیزی ساختمان و انتخاب درست ابزارها، چه از متخصصان این حوزه کمک بگیرید و چه خودتان اقدام به نقاشی ساختمان کنید، لازم است.

ابزار رنگ آمیزی ساختمان :

ابزار رنگ آمیزی ساختمان

انواع شکل قلم‌مو

در ادامه این مقاله به شما انواع قلمو های مخصوص رنگ آمیزی ساختمان را معرفی می کنیم تا با این ابزار و شکل ظاهری آن آشنا شوید:

 

قلم با مو‌های زاویه دار

برای رنگ کردن گوشه‌های دیوار و جزئیات زیر و یا حکاکی‌ها از این قلم‌مو استفاده می‌شود که دندانه‌‌های زاویه دار دارد.

قلم با مو‌های صاف

دندانه‌های این نوع قلم‌مو‌ها صاف و هم اندازه برش خورده است.

تمیزکردن قلمو بعد از رنگ آمیزی ساختمان

براساس اینکه از کدام یک از انواع رنگ‌ها استفاده کرده‌اید، باید به روش مناسب قلم‌مو را نظافت کنید. به عنوان مثال اگر از رنگ لاتکس استفاده کرده‌اید، می‌توانید به سادگی قلم‌مو را با آب و صابون تمیز کنید. همچنین اگر از رنگ روغنی استفاده کردید، برای تمیز کردن قلم‌مو باید از تینر استفاده کنید، به این صورت که مقداری تینر را در یک ظرف فلزی ریخته و قلموی رنگی را در داخل آن قرار دهید تا همه رنگ به طور کامل از لا به لای مو‌های قلم خارج شود. سپس زمانیکه به خوبی رنگ خارج شده و قلم‌مو تمیز شد، قلم را به کناره‌‌های ظرف فشار دهید تا تینری که داخل آن باقی مانده خارج شود و قلم‌مو را با آب و صابون بشویید. دقت کنید که اگر رنگ روی قلم خشک شود از حلال‌‌های خاص دیگر براساس نوع رنگ، مانند تینر باید استفاده شود.

برای سالم ماندن و دوام بهتر قلم‌مو، ان را پس از فرآیند نظافت و وقتی هنوز کمی مرطوب است، داخل یک پلاستیک یا کاغذ مومی یا فویل قرار دهید. همچنین لازم است قلم را برعکس آویزان کنید تا دندانه‌‌های آن حالتش را از دست ندهد.

پد رنگ آمیزی ساختمان Paint Pad

پد رنگ آمیزی یکی از ابزار رنگ آمیزی ساختمان است. پد معمولا ه شکل مستطیل، دارای سطحی صاف و یک دسته در پست خود برای سهولت استفاده کاربر دارد. جنس رویه پد رنگ آمیزی از فوم بوده و دندانه‌های کوتاه و عمیق دارد. پد‌ها برای رنگ آمیزی سطوح صاف و رنگ‌‌ آمیزی‌های مستقیم در یک خط پرکاربرد هستند، بنابراین  برای رنگ آمیزی گوشه‌‌های دیوار، سقف یا بخش‌هایی که باید مرتب و تمیز رنگ شوند، مناسب است.

اسپری رنگ Paint Spray

اسپری‌ها یا پاشنده‌های دستی سرعت رنگ آمیزی را افزایش می‌دهند. این ابزارها با ابعاد و قیمت‌های متنوع دربازار موجودند. نکته استفاده از این ابزار استفاده از ماسک ایمنی است تا دستگاه تنفسی در خطر مواد رنگی و شیمیایی قرار نگیرد.

انواع پاشنده دستی یا اسپری رنگ

اسپری پاشنده دستی 

این نوع اسپری رایج‌تر از انواع دیگر است. این نوع اسپری برای استفاده در فضای باز بسیار مناسب است. استفاده از آن به این صورت است که کاربر در فاصله مناسب از دیوار ایستاده و با فشار دادن دستگیره اسپری رنگ را با فشار و مستقیم بر دیوار می‌پاشد.

اسپری پاشنده غلطکی

این نوع ابزار مانند غلطک رنگ آمیزی است، با این تفاوت که به جای فروبردن غلطک در سطل رنگ، خود غلطک رنگ را اسپری می‌کند.

اسپری رنگ فشار پایین و حجم بالا

برای استفاده از رنگ روغن و لاتکس، از این نوع اسپری رنگ استفاده می‌کنند. این ابزار بیشتر برای افراد حرفه‌ای که قصد رنگ آمیزی با طراحی متفاوت را دارند، مناسب است.

اسپری رنگ فشار بالا و حجم پایین 

این ابزار از یک کمپرسور استفاده می‌کند. همچنین حجم این کمپرسور میزان رنگی که به سطح پاشیده می‌شود را مشخص می‌کند.

تمیزکردن اسپری یا پاشنده دستی

برای تمیز کردن اسپری بسته به نوع رنگی که استفاده کرده‌اید، از آب و صابون و یا تینر استفاده کنید. اگر از رنگ حلال آب استفاده کرده‌اید به راحتی می‌توانید اسپری را با آب و صابون بشویید، و اگر از رنگ روغنی استفاده کرده‌اید باید با تینر اسپری را تمیز کنید. دقت کنید که بدنه و دهانه اسپری کاملا تمیز شود، ماندن رنگ در این قسمت‌ها باعث خرابی ابزار خواهد شد.

غلطک برای رنگ آمیزی Roller Paint

غلطک نیز مانند اسپری سرعت رنگ آمیزی را افزایش می‌دهد و انواع متنوعی دارد. تفاوت انواع غلطک در میزان پرز‌های آن و اندازه پرزهاست، هر چه پرزها بیشتر و بلندتر باشند، رنگ بیشتری در غلطک میماند. استفاده از غلطک باعث رنگ آمیزی یکدست و تمیز می‌شود.

انواع غلطک رنگ آمیزی

غلطک‌ها نیز مانند قلم‌مو‌ها دارای انواع متنوع و متفاوتی است. در مورد انواع غلطکها باید گفت غلطک‌های  قطر کمتر برای رنگ روغن و غلطک‌های قطر بیشتر برای رنگ پلاستیک کاربرد دارد. همچنین غلطک مورد استفاده برای رنگ آکریلیک دارای اندازه‌ای ما بین رنگ روغنی و پلاستیک است. علاوه‌بر این انواع، نوع دیگری از غلطک وجود دارد، که مخصوص پتینه کاری و رنگ‌‌‌های برجسته است.

غلطک‌‌‌ها از نظر قطر و بافت نیز باتوجه سطوح مختلف مورد رنگ آمیزی، با هم تفاوت دارند. این ابزاردر اندازه‌‌‌های مختلفی در بازار موجودند، و اندازه آن‌ها از ۵ الی ۳۰ سانتی متر است.

غلطک رنگ پلاستیک قطر زیادی دارند، بنابراین از آن‌ها در نقاشی سقف استفاده می‌شود. همچنین غلطک‌‌‌های اندازه ۵ الی ۱۰ سانتی‌متر در رنگ آمیزی نرده‌‌ها و سطوح کوچک کاربرد دارند. برای رنگ آمیزی دیوارها نیز از  غلطک بزرگ‌‌تر استفاده می‌شود.

تمیز کردن رنگ از غلطک

برای شستن غلطک اول باید باقی مانده رنگ از آن خارج شود، سپس در صورت استفاده از از رنگ لاتکس، آن را با آب گرم بشویید، به این صورت که غلطک را در ظرفی پر از آب گرم فرو کنید، و با صابون و مایع شوینده آن را شسته  بگذارید خشک شود.

دستمال یا دستگیره

دستمال و پارچه در رنگ آمیزی نقش بسیار مهمی دارد. اگر می‌خواهید پس از رنگ آمیزی محیطی تمیز و مرتب و بدون لکه رنگ روی زمین داشته باشید، باید قبل از عملیات رنگ آمیزی تمام قسمت‌هایی نیازمند رنگ آمیزی را با پارچه جلوی سطح، بپوشانید تا لکه‌های رنگ، زیبایی فضای شما را از بین نبرد.

نردبان Ladder

در رنگ آمیزی دیوارهایی که ارتفاعشان بیش از 1متر و 80 است، نیاز به نردبان با ارتفاع مناسب خواهید داشت. طول نردبان باید به اندازه‌ای باشد که کاربر برای رنگ آمیزی نیازی به کشیدن دست‌های خود نداشته باشد. با توجه به انواع متنوع نردبان‌ها، بهتر است از نردبانی استفاده کنید که این قابلیت را داشته باشد که سطل رنگ را با خود برده و در گوشه‌های آن آویزان کنید.

سنباده Sand Paper

سطح مورد رنگ آمیزی نباید هیچگونه برآمدگی، زائده یا زنگ زدگی داشته باشد، بنابراین سمباده ابزاری مهم در آماده کردن سطوح پیش از رنگ آمیزی است. کاربر با استفاده از سمباده، سطح مورد رنگ آمیزی را صاف و یکدست می‌کند. برای رنگ آمیزی بهتر و در واقع نتیجه بهتر، از سمباده کشی و شستشوی سطرح، پیش از رنگ آمیزی، غافل نشوید.

کاردک Spatula

کاردک ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان رنگ باقیمانده روی دیوار را از بین برده و یا آسیب‌‌هایی که روی دیوار بوجود آمده را ترمیم کرد.

 قلم‌مو بهتر است یا غلتک؟

حال شما را با تفاوت های دو ابزار نقاشی ساختمان، قلمو و غلتک آشنا می کنیم:

رنگ آمیزی ساختمان با قلم‌مو

قلم‌مو یکی از پر کاربردترین ابزارهای رنگ آمیزی است. این ابزار دارای اندازه‌ها و ابعاد متنوع در بدنه و موها است. برای انتخاب قلم‌موی مناسب، باید نوع رنگ و سطحی که رنگ آمیزی می‌کنید مد نظر قرا دهید. به‌عنوان مثال برای استفاده از رنگ پلاستیک قلم‌موی رنگ روغن مناسب نیست، همچنین قلم‌مو‌های کوچک برای رنگ آمیزی سطوح وسیع مناسب نیستند.

استفاده از قلم‌مو نیازمند مهارت خاصی است و افراد تازه‌کار ممکن است در استفاده از آن دچار مشکل شوند.

برای درک بهتر موضوع باید بدانید، سطوح رنگ آمیزی شده‌ای که دارای قطرات راه راه و شره شده از قلم‌مو هستند، توسط افراد نابلد رنگ شده‌اند.

استفاده از قلم‌مو در نقاشی ساختمان دارای مزیت‌‌‌هایی است که مهم‌ترین مزیت‌ها این است که استفاده از قلم‌مو سطوح ناصاف و برجستگی و فرورفتگی‌‌ها را پوشش  می‌دهد.

ابزار رنگ آمیزی ساختمان با غلطک

در این مقاله که توسط رنگ افروز فرنام تهیه شده است می خواهیم چند نکته برای انتخاب غلطک مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان را برای شما شرح دهیم:

  • استفاده از غلطک با پرز ¼ اینچی برای سطوح صاف همانند دیوار‌ها، سقف و درب چوبی
  • استفاده از غلطک با پرز ۸/۳ اینچی برای دیوار‌های بافت دار و همچنین سطوح صاف
  • استفاده از غطلک با پرز ½ اینچی برای سطوح صاف و نیمه سخت و سطوح بافت دار همچنین بتن
  • استفاده از غلطک با پرز ۴/۳ اینچی برای سطوح سخت همانند سقف و دیوار بافت دار
  • غلطک با اندازه ½ و ۸/۳ اینچی بهترین ابزار برای رنگ آمیزی است.
  • برای رنگ آمیزی سطوح وسیع گچی یا آجری با استفاده از غلطک، باید از غلطک ۹ اینچی (۲۳ سانتیمتری) با پرز ½ استفاده کنید.
  • برای رنگ آمیزی سطوح باریک و گوشه‌‌های در‌ها و فضا‌های کوچک، بهتر است از غلطک ۷ اینچی (۱۸ سانتیمتری) با پرز ½ استفاده کنید.
  • برای اینکه غلطک رنگ بیشتری به خود بگیرد و رنگتان هدر نرود، قبل از رنگ آمیزی، غلطک را کمی مرطوب کنید.
  • اگر دسته غلطک قابل تنظیم از نظر اندازه باشید، رنگ آمیزی با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.

مزایای استفاده از غلطک

  • آسان‌تر شدن رنگ آمیزی ساختمان با غلطک
  • عدم نیاز به مهارت در رنگ آمیزی با غلطک
  • سرعت بالای رنگ آمیزی با غلطک
  • تمیز بودن و یکدست بودن رنگ آمیزی ساختمان با غلطک

معایب استفاده از غلطک

  • در رنگ آمیزی ساختمان با غلطک  مکان‌‌هایی مانند گوشه دیوار‌ها، تقاطع دو دیوار، سقف و گچ بری‌‌‌های خاص قابل رنگ آمیزی نیست.
  • غلطک برای برای پوشش رنگی سطوح دیوار‌ها و سقف یک فضا، کافی نیست. در این شرایط برای رنگ گوشه‌‌‌ها، زوایا، محل برخورد دو سطح دیوار و سقف با یکدیگر و قسمت‌‌‌های فرورفته و برجسته و غیره باید از یک قلم‌موی مناسب استفاده کنید.

برای رنگ آمیزی ساختمان ابزار قلم‌مو بهتر است یا غلطک؟

در گذشته که در رنگ آمیزی از غلطک استفاده نمی‌شد، به دلیل نیاز به مهارت در استفاده از قلم‌مو، رنگ آمیزی‌ها معمولا دچار ایراد بود. به عنوان مثال، وقتی فردی مهارت کافی نداشت، رنگ آمیزی دارای خطوط راه راه و رنگ شره شده بود. علاوه براین قلم‌موها در گذشته کیفیت‌های لازم را نداشتند و در نهایت نقاشی را بی کیفیت می‌کردند.

پس از استفاده از غلطک، کار‌ها تا حد زیادی آسان‌تر شد و کیفیت نقاشی سطوح افزایش یافت و رنگ اجرا شده با غلطک بسیار بهتر از رنگ اجرا شده با قلم‌مو بود.

بنابراین با توجه به تمام مسائل گفته شده، می‌‌توان گفت که رنگ آمیزی ساختمان با غلطک بهتر، کار تمیزتر و بی‌عیب و نقص‌تر است. باید دقت داشت که استفاده از غلطک همیشه بهترین و کامل‌ترین راه نیست و در برخی مواقع برای رنگ آمیزی بخش‌‌‌هایی که امکان رنگ با غلطک را ندارند، باید از ابزار‌های دیگر از جمله قلم‌مو برای رنگ آمیزی آن‌ها استفاده کرد. می‌توان گفت در رنگ آمیزی سطوح در کنار غلطک باید سایر ابزارهای رنگ آمیزی برای استفاده در شرایط خاص وجود داشته باشند.

شرکت رنگ افروز فرنام

شرکت رنگ افروز فرنام ، بهترین تولید کننده رنگ در ایران ، با استاندارد های بالای داخلی و بین المللی ، آماده انجام سفارشات شما از جمله : رنگ ترافیکی ، رنگ شب نما ، رنگ جدولی و…میباشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x